Pages

Sunday 7 August 2011

Nun. Ya. Ta. = ??

Assalammualaikum.

Semestinya setiap umat Islam di seluruh dunia sedang menjalani puasa sekarang ni di bulan Ramadhan yang mulia dengan penuh kegembiraan walaupun masing-masing mempunyai niat yang berbeza.

Ada sesetengah daripada kita mungkin gembira sebab nak menempah baju, perabot baru, atau nak pasang langsir baru dan semua serba serbi baru lah senang kata. Dan sebahagian yang lain mungkin jugak gemar makan kuih muih dan lauk pauk yang dihidangkan pada musim Ramadhan ni. Sebab mungkin susah dah lepas ni nak dapat kuih-kuih macam tu pada bulan-bulan yang lain.

Tak kurang jugak ada di antara kita yang berharap untuk berkumpul dengan ahli keluarga dan menikmati hidangann dan juadah yang disediakan di rumah. Sebahgaian lagi mungkin dok target bulan ni merupakan bulan jualan yang hebat dan boleh melebatkan keutungan yang lumayan.

Bagi mereka yang lain, ada jugak mengambil kesempatan ini mendekati Allah dengan melakukan perubahan dalam hidup mereka. Sebagai contoh, mengenakan pakaian yang menutup aurat, menjauhkan diri daripada perbualan dan perbuatan yang tidak membawa manfaat, menambahkan lagi solat-solat sunat, kerap menghadiri kelas agama, membaca Al-Quran dan sebagainya.

Tak dinafikan, aku sendiri mengalaminya. Sebab tahun 2008, umur aku 17 tahun baru aku start pakai tudung. Time tu sehari sebelum masuk bulan Ramadhan. Owh, sangat best. Masa tu shawl shawl pun belum datang lagi. Yang dok hangat masa tu is Tudung ekin. Sikit-sikit tudung ekin. Apa yang membuatkan aku pakai tudung, sebab aku tiba-tiba rasa malu. Malu. Kenapa ntah? Hahaha. Rasa macam tak complete ja. At last. Yea. Alhamdulillah, kekal sampai sekarang. =)

Semua perubahan yang dibuat adalah bergantung kepada niat masing-masing. Jika niat yang dipasang tu betul, maka ia akan membawa perubahan ke arah yang betul.  


gambar hiasan.



p/s : tahun ni, tak dak baju raya kot? tailor suma ta mau amik upah dah. grrr...


see you in next entry!

1 comment: